Saturday, November 20, 2010

Moo Moo




Selamat Hari Raya Aidiladha semuaa!!

ok aku tau lambat wish.tak de masa nak online.busy potong lembu .Ok tipu.Aku malas nak tolong.tolong tengok rajin.

Hmm nak cakap ape lagi...aku takde masa ni.poyo jee..takde masa tapi nak buat entry gak.gatalll tol.nanti la aku update pasal hari raya aku.siap dengan gambar lagi ok.

Eh2 korang tau tak sejarah korban ni? ingat lagi? aku ingatttttttttt.Pagi tadi pun dengar radio kelantan fm ade cite sal sejarah korban ni.Ala yang Nabi Ibrahim mimpi untuk sembelih anaknya.Then dier bagitau anak dier Nabi Ismail.Nabi Ismail time tu umur 9 tahun cakap kat ayah dier...

"Jikalau itu suruhan Allah SWT maka laksanakan la nyaa."

Maka Nabi Ibrahim pun membawa anaknya ke Mina untuk disembelih.Sebelum itu mereka bermalam di Mudzalifah.Ketika hendak menyembelih anaknya di Mina..datang 3 orang lelaki menghalang maka Nabi Ibrahim membaling batu ke arah mereka bertiga.Sebab tu kalau kita pergi haji,kita kena melontar jamrah(ye kot nama dier tah).Di ringkas kan cerita sebab aku dah penat taip....ketika Nabi Ibrahim meletakkan parangnya di leher Nabi Ismail..maka turunlah Malaikat Jibrail bersama Qibas (binatang yang seakan2 kambing biri2).Maka diberikan Qibas itu untuk menggantikan Nabi Ismail untuk disembelih.Maka perkara ini telah disebutkan Allah di dalam Al-Quran.

Korang cari la sendiri surah ape ayat ape..aku tak tauu.Tadi dengar ustaz tu baca tapi lupa lak..heee~~.Sekarang ni kalau raya korban biasanya orang sembelih lembu ataupun unta.Nanti aku cerita kisah hari raya aku lak ek.

Ok byeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee



Nota Cipanzi:  "Moooooooo Moooooooooooo aku akan balas dendam..korang makan daging aku sape suruhh "kata lembu yang telah disembelih

No comments: