Sunday, July 4, 2010

Cukup Indah

Langkah Alisya dilajukan.Matanya sesekali mengerling pada jam di tangan.Dia sudah terlewat dari masa yang dijanjikan.Pasti Siti sudah menunggunya.Kafeteria sudah nampak di hadapan matanya.Tanpa melihat ke arah kiri dan kanan Alisya pantas terus melintas.Sebuah kereta yang tiba-tiba muncul terus menekan brek dan betul-betul berhenti di hadapan Alisya.Alisya yang terkejut melihat kereta itu terus mematikan langkahnya.Kaku.Matanya terus memandang ke arah kereta yang hanya beberapa inci di hadapannya.Pemandu dari kereta itu keluar.

"Awak ok ke?" tanya pemandu kereta tersebut.Alisya memandang pemuda itu dan menganggukkan kepalanya.Dia kemudian terus berlalu meninggalkan pemuda itu.

"Fuhh..muka je comel tapi sombong" pemuda itu mengomel lalu masuk ke dalam keretanya dan memandu pergi.Alisya berpusing dan memandang ke arah kereta yang semakin tidak kelihatan itu sambil mengurut dadanya.

'Selamat aku hidup lagi' kata Alisya dalam hati.Alisya memandang ke arah Siti yang melambaikan tangan ke arahnya.Tanpa membuang masa dia duduk di sebelah Siti.

"Woi kau ok tak? Sikit lagi kau nak kena langgar tadi.Itu lah lain kali kalau nak lintas jalan pandang dulu kiri kanan,ni tak main redah je.Nasib tak ada apa-apa kalau tak apa aku nak jawab ngan family ko nanti? Mau diorang bunuh aku karang sebab tak menjaga anak kesayangan diorang dengan baik.Oitt aku cakap dengan kau ni.Boleh pulak kau buat muka macam tu kan? Dah la kau lambat setengah jam.Penat aku tunggu.Ni mesti kau lepak kat perpustakaan kan? Kau ni tak payah la rajin sangat.Sekali sekala kau kena keluar enjoy juga.Tengok macam aku ni,rajin je ke...."

"Wow! Stop-stop.penat aku dengar mengalahkan mak aku lak.Dah kau tunggu sini jap aku nak pegi beli makanan.Aku lapar."Kata Alisya lalu bangun tanpa menghiraukan cebikan Siti.Tanpa disedari sepasang mata asyik memandang perlakuan mereka berdua sambil tersenyum.

****


Alisya leka membaca buku di tangannya.Bum.Buku diletakkan di atas meja.Kerusi di hadapannya di tarik.Alisya mengangkat mukanya memandang seseorang di hadapannya.

"Err..boleh saya duduk sini? Tak ada orang kan?" tanya seorang lelaki yang memakai baju T merah berjalur putih.

"Hmm..duduk lah.Tempat awam" kata Alisya sambil meneruskan kembali bacaannya yang terhenti.

"Err..saya Aliff Zakwan panggil je Aliff and awak?"tanya Aliff sambil menghulurkan tangan untuk bersalaman.Alisya memandang ke arah Aliff dan kemudian ke arah tangan Aliff yang sudah bersedia untuk bersalaman

"Nur Alisya Qistina.Panggil Alisya.Oh sorry bukan muhrim" balas Alisya sambil tersenyum.Aliff menjatuhkan tangannya sambil tersengih.Wee~~ malunya.

"Awak dah makan? Jom saya belanja awak?"ajak Aliff

"Hmm hari ni hari khamis" kata Alisya.Aliff terpinga-pinga.Kenapa kalau hari ni hari khamis?

"So?" tanya Aliff

"Orang selalu puasa sunat hari apa?"

"Err...Isnin dengan Khamis.Ok saya faham.Awak puasa" wee~~ terkena lagi aku.Alisya meneruskan bacaannya kembali tanpa menghiraukan Aliff yang sedang asyik memandangnya.

"Awak.." panggil Aliff.Alisya sudah tenggelam dengan dunianya.Tidak menghiraukan Aliff.Aliff bengang.Dia mengambil pemadam lalu membalingnya ke arah Alisya.Alisya hampir melompat akibat terkejut.Dia memandang tajam ke arah Aliff.Aliff hanya sengih mengurangkan rasa bersalah.Alisya menutup buku yang dibacanya.Dia kemudian berjalan ke luar tanpa menghiraukan Aliff.

"Alisha tunggu jap.Awak nak pergi mana?"tanya Aliff sambil menyaingi langkah Alisya.Alisya memandang ke arah Aliff seketika.

"Cuba tengok jam awak.Dah pukul berapa sekarang?"

"5.00"

"Awak dah solat Asar belum?"

"Err..belum"

"So? Nak tunggu apa lagi? Pergi la solat.Daripada awak dok mengikut je saya baik awak pergi solat.Lagi banyak pahala" kata Alisya sambil berlalu pergi tanpa memandang ke arah Aliff.

'Aduhhhhhhh setepekk kena'bisik hati Aliff sambil menepuk dahinya.Dia terbayang wajah manis dan selamba Alisya itu.Dia tersenyum sendirian.

"Woi bro,amende kau ni senyum sorang-sorang" tiba-tiba Saiful datang sambil menepuk perlahan belakang Aliff.

"Kau ni buat terkejut aku je la.Dah la tak bagi salam"

"Apa hal kau ni?Selalu aku buat camni kau tak marah pun.Asal tiba-tiba je? Ni mesti ada apa-apa ni.Meh story-mory sikit ngan aku ni" Saiful cuba mengorek rahsia.

"Kau da solat asar belum?"tanya Aliff

"Err..belum" sengih Saiful

"Habis kau tunggu apa lagi? Tak kan nak tunggu orang sembahyangkan kau pulak" sindir Aliff

"Aduhhhh setepek kena.Kau ni pun.Jom teman aku sembahyang.Aku tau kau pun belum sembahyang" kata Saiful sambil beriringan jalan menuju ke surau.

****

"Wei Sya sabtu ni jom keluar tengok wayang? Aku dah lama tak tengok wayang."ajak Siti

"Hmm..boleh gak.Nak tengok cerita apa?" tanya Alisya

"Lagenda Budak Setan jomm"

"Boring la cite cinta-cinta ni"

"Ala boleh la.Bukan selalu pun"

"Aku Malas.Aku Tak Suka.Kita tengok Toy Story 3 je la.Kau kan suka cite tu" kata Alisya

"Hmm..yela.Nanti aku ajak orang lain teman aku.Kau kan tak suka.Siapa la aku ni kan.Huhu" kata Siti sambil membuat muka sedih

"Ceh emo plak.Gedik doe kau.Malas aku nak layan.Jom aku belanja kau Mcd.Aku dah lapar gila ni"

"Wah! kau nak belanja.Tak jadi la nak merajuk.Hehe" kata Siti sambil tersengih.

Sedang mereka asyik makan,seorang lelaki datang menghampiri mereka lalu mengambil tempat di sebelah Alisya.

"Heyyaaa.Ingat saya lagi?"tanya lelaki itu.Alisya memandang ke arah lelaki itu.Cuba mengingati sesuatu.Dia menganggukkan kepalanya dan tersenyum.

"Aliiff kan?" Tanya Alisya meminta kepastian.

"Yup.Eh awak tak puasa ke arini? Arini kan hari Isnin?"tanya Aliff sambil memandang ke arah Alisya yang sedang mengunyah kentang goreng.

"Hari ni tak sebab saya tak larat.Eh jap ek"kata Alisya sambil mengambil phone daripada handbagnya.Dia memandang skrin di phonenya itu dan tersenyum.

"Assalammualaikum dear" Alisya memberi salam

"opps sorry lupa.Give me 10 minutes ok dear.I know.Ya ya stop it.Yes darling.Could you stop 'membebel' macam mak nenek.Okie bye."kata Alisya lalu mematikan talian.Dia memandang ke arah Siti dan Aliff.

"Sorry Aliff.I have to go.See you next time.Siti kau nak balik sendiri or nak ikut aku?"tanya Alisya

"Aku ikut kau la.Kau nak pegi mana?"tanya Siti

"Jumpa buah hati.Jom"kata Alisya sambil tersenyum

"Ok bye Aliff" kata Alisya lalu mula melangkah pergi.

"Alisya wait!" panggil Aliff lalu mengejar Alisya

"Yes.Anything?"tanya ALisya pelik.

"Err..nak your phone number boleh?"pinta Aliff

"Kalau saya cakap tak boleh?" duga ALisya

"Kalau tak boleh tak pe la.Saya pergi dulu" Kata Aliff lalu melangkah pergi.Alisya tersenyum.Dia mengambil kertas di dalam handbagnya dan menulis sesuatu.Dia kemudian berjalan pantas ke arah Aliff dan meletakkan sesuatu di poket baju Aliff.Aliff tergamam.Dia memandang ke arah Alisya yang sudah berlalu pergi.Dia mengeluarkan kertas dari poket bajunya.'0124544499-Alisya'.Aliff tersenyum.


****

"Everyday I just can't control.Every night the loneliness my love(So beast in the cube)" Lagu Shock kedengaran.Alisya memandang ke skrin phonenya.'Siapo dio la ni' bisik hati kecilnya.Dia menekan butang hijau.

"Hello ini Salon Chi Keboom Keboom.Miss Pinky Lover di sini.Siapa di sana?"kata Alisya sambil membuat suara gedik.

"Err..ni bukan no Nur Alisya Qistina ke?"tanya Aliff teragak-agak.Ciss.Dia bagi no tipukah?

"Tak dengar ke bang I cakap tadi?Penat ok mulut I ni.You ni siapa ek?"tanya Alisya masih dalam mood bergurau

"Ouh sorry la ek.Saya Aliff.Saya ingat ni no kawan saya.Sorry."kata Aliff.'Err alamak! Aliff la.Mampus kau Sya.Main-main lagi'Alisya mengetap bibirnya.

"Aliff..Sorry saya gurau je tadi.Ni saya Alisya"

"Lorr..awak ni main-main la Alisya.Mati-mati saya ingat awak bagi no tipu.Tak baik tau"

"Sorry la ek.Saya boring.Tu yang saya main-main"Alisya meminta maaf.Mereka mula berbual-bual sehingga larut malam.Satu perasaan lain menjalar di dalam hati masing-masing.Apakah ia?

*****

Alisya sedang asyik berlari sesekali matanya memandang sekeliling.Dia akhirnya memberhentikan langkahnya di hadapan Siti yang setia menunggu di bangku berhampiran.

"Fuhh lega rasanya.Dah lama aku tak jogging"kata Alisya sambil membuat senaman ringkas.

"Tu la kau,asyik study je.Lemak dalam badan kau tu pun da makin bertambah.Aku tengok pun gerun sebab kau nampak sedikit chubby" kata Siti

"Yeke? Alamak.Kalau macamni tiap-tiap minggu la kau kena temankan aku jogging."kata Alisya.Tiba-tiba seorang pemuda datang ke arah mereka.

"Hai sayang.Baru habis jogging ke?"tanya Zairi.Siti memandang hairan.Alisya tersenyum

"Eh abang.Abang buat apa kat sini? sorang je ke? Eh kenalkan ni kawan Sya.Nama dia Siti.Siti kenalkan ni Zairi.Zairi memandang Siti sambil tersenyum.

"Abang datang dengan kawan.Tu kat sana diorang.Ok la dear,abang pergi dulu.Malam ni abang call ok.bye"Kata Zairi sambil mengusap kepala Alisya.Alisya tersenyum memandang Zairi yang baru sahaja berlalu itu.

"Oitt Sya,siapa Zairi tu? Kau tak penah cerita kat aku pun.Boyfriend kau ek? Abis Aliff kau nak campak mana?"tanya Siti cuba mengorek rahsia.

"Ala aku dengan Aliff tu kawan je ok.Zairi ni lain.Dia special sikit.Hehe"

"Special yang macam mana tu? Cuba story sikit dengan kawan baik kau yang comel ini"kata Siti sambil membuat muka comel

"Comelkah kau? Aku rasa aku lagi comel.Eh nak muntah pula rasa.Perasannyaa"kata Alisya sambil membuat gaya orang nak muntah

"Eh kau yang perasan.Aku tak.Aku memang tau aku comel.Dah ok stop.Geli tekak pula"kata Siti sambil ketawa.Alisya hanya tersenyum memandang kawannya itu

"Eh Sya kau ni saja kan bagi aku hilang tumpuan.Baik kau cerita cepat apa hubungan kau dengan Zairi tu?"tanya Siti

"Tak de hubungan"

"Tipu.Mesti adanya"

"Kalau tak ade kau bagi aku RM10"

"Ciss dosa."

"HA HA aku memain je la.Eh jom la blah.Tiba-tiba rasa lapar pulak.Makan nasi lemak jom"ajak Alisya sambil memegang perutnya.

"Kau makan je tau.Bukan ke baru lepas jogging tadi.Tak kan nak makan nasi lemak kot.Penat je la kau jogging tadi.Bukan berkurang lemak,makin bertambah ada lah"

"Yo la mak cik Siti.Tak kesah la makan apa-apa pun.Yang penting makan.Lapar banget ni"kata Alisya sambil membuat muka kesian.Mengundang tawa Siti.

****

Alisya ketawa mendengar cerita yang disampaikan Zairi kepadanya.Tanpa sedar sepasang mata memandang tajam perlakuan mereka berdua.Perasaan sakit yang menyucuk dirasai pemilik mata itu.Dia akhirnya bangun dan berlalu dari situ.Tidak sanggup melihat kemesraan Alisya dan Zairi.

"Apalah abang ni.Tak baik ok buli kawan macam tu.Ada ke patut abang isi beg kawan abang tu dengan air.Kesian dia ok" kata Alisya sambil menekan perutnya yang sakit akibat terlampau banyak ketawa

"Ala bukan apa pun.Tu masa zaman abang muda-muda dulu ok" balas Zairi

"Muda-muda?Abis sekarang ni abang zaman apa? Zaman tua-tua?" usik Alisya sambil terus tertawa.Tiba-tiba dia terasa sesuatu yang sejuk menimpa kepalanya.Terus terhenti ketawanya.Dia mengangkat mukanya.Seorang wanita yang agak cantik berdiri di hadapannya sambil memegang gelas yang kosong.

"Lisa,apa you buat ni?" tanya Zairi lalu bangun dan menarik tangan Lisa itu

"Kenapa stop? Ketawa la lagi.Amacam? Best tak mandi Milo ais ni? Nak lagi? Berani ya kau perempuan nak rampas boyfriend aku.Sedar la diri kau tu sikit"kata Lisa sambil memandang tajam ke arah Alisya.Zairi menolak sedikit tubuh Lisa ke belakang.Dia membetulkan tudung yang dipakai oleh Alisya.

"Dah Lisa.Tak ada siapa yang rampas siapa sekarang.You ni memang dah melampau.Mulai hari ini kita putus.Jangan contact I lagi dah.Jom Sya.Abang hantar Sya balik" Kata Zairi memeluk bahu Alisya.Membantunya berjalan.Alisya masih lagi tergamam.Apabila melintasi Lisa,Alisya memberhentikan langkahnya dan berbisik.

"Jangan jatuhkan maruah seorang perempuan hanya kerana seorang lelaki.And one more thing siasat dulu sebelum serang.Kan dah tak pasal-pasal putus.Byeee" bisik Alisya sinis.Dia memegang tangan Zairi dan berlalu pergi.Lisa tergamam mendengar bicara Alisya itu.Semua yang berada di kafeteria itu memandang ke arahnya.Dia berlalu pergi.Perasaan malu mula dirasainya.

****

"Siti"panggil Alisya.Siti mengangkat keningnya.Alisya hanya diam.

"Amende kau? panggil aku tapi diam pula.Cakap je la" tanya Siti geram

"Kau tau tak Aliff pergi mana?" Alisya memandang Siti.

"Mana la aku tau.Kenapa tiba-tiba tanya ni?" tanya Siti pelik

"Saja tanya.Tak boleh ke?" tanya Alisya balik sambil mengetuk-ngetuk pen di tangan.

"Bukan lah tak boleh tapi pelik la?" balas Siti

"Apa yang peliknya.Aku tanya kau tau tak Aliff pergi mana.Tu je" kata Alisya

"Mestilah aku pelik.Aku tak pernah-pernah borak dengan Aliff.Tetiba je kau tanya aku.Aku ingat kau lagi tau.Apsal wei?Cerita la dengan aku"

"Tak de apa la.Eh kau dengan Johan pe cite? Bila mau kahwin? Kau pun dah lama dengan dia kan?"tanya Alisya tukar topik.

"ciss.Pandai kau tukar topikkan.Aku dengan dia macam tu juga la.Dia pun sibuk dengan kerja dia.Kahwin tu tak tahu lagi.Tapi dia ada cakap,dia tunggu aku habis belajar dulu baru fikir pasal kahwin.2 tahun lagi"terang Siti

"Wah!! tak sabarnya aku nak tunggu korang kawin.Aku jadi pengapit boleh?" pinta Alisya

"Mestilah kau kena jadi pengapit.Eh kita cakap pasal lain tadi.Apesal tiba-tiba masuk pasal aku ni? Pandai kau mengelat kan.Cepat cerita.Kalau tak kau tak boleh jadi pengapit aku" ugut Siti.

"Huarghh!! Mengantuknya.Dah pukul 11.30 la.Aku tidur dulu la esok ada kelas" kata Alisya lalu baring di katilnya dan menutup mata.

"Syaaa!!" jerit Siti sambil menggeleng-gelengkan kepalanya.

****

Alisya melangkah masuk ke perpustakaan.Dia lihat Aliff sedang membaca di situ.Alisya tersenyum.Kakinya melangkah ke arah Aliff.Kerusi di hadapan Aliff ditarik dan dia duduk.Tiada reaksi di pihak Aliff.Alisya berdehem sedikit.ALiff mengangkat mukanya seketika dan kembali meneruskan bacaaan.Alisya pelik.

"Hai Aliff" tegur Alisya

"Hmm"kata Aliff sambil menganggukkan kepalanya

"Dah lama tak borak dengan awak.Awak sihat?"tanya Alisya.Aliff menganggukkan kepalanya lagi tanpa memandang ke arah Alisya.Alisya semakin pelik namun dia tidak berputus asa.

"Kenapa awak dah lama tak contact saya?"tanya Alisya lagi.Aliff memandang ke arah Alisya lalu menutup bukunya.Dia mengemaskan barangannya lalu bangun.Sebelum pergi dia sempat berkata sesuatu.

"Awak kan dah ada boyfriend.Mesra lagi tu.Buat apa nak cari saya lagi.Pergi la dekat boyfriend awak tu.Wah! masa saya nak salam awak aritu konon awak cakap bukan muhrim kan tapi aritu berpeluk-peluk lagi dengan boyfriend awak tu.Perempuan jenis apa awak ni?" kata Aliff lalu pergi.Alisya tergamam.Air matanya tiba-tiba menitis.
'Sampai hati awak cakap saya macam ni kan Aliff'.Alisya cepat-cepat mengesat air matanya apabila terlihat kelibat Zairi di hadapannya.Zairi menghampirinya.

"Eh Sya kenapa ni?"tanya Zairi apabila melihat Alisya mengesat matanya

"Tak ada apa-apa la bang.Habuk masuk mata" kata Alisya sambil tersenyum.Seboleh-bolehnya dia tidak mahu Zairi risau.

"Sya jangan nak tipu abang ok.Walaupun abang baru 8 bulan kenal Sya tapi abang tahu Sya menipu abang kan.Baik cerita dengan abang" kata Zairi serius.

"Erm tak ada apa-apa.Cuma..."kata Alisya tergantung

"Cuma apa?"Zairi tidak sabar.Alisya menceritakan segala-galanya kepada Zairi sambil menangis.

"Pasal hal tu Sya jangan bimbang.Biar abang je yang uruskan.Dah jangan nangis.Tak comel da sayang abang ni bila nangis" kata Zairi sambil mengesat pipi Alisya.Alisya tersenyum tawar.

****

Alisya termenung di dalam bilik.Siti masuk perlahan-lahan ke dalam bilik dan menyergah Alisya yang asyik mengelamun itu.Terlompat Alisya dibuatnya.Alisya memandang tajam ke arah Siti yang sedang ketawa itu.Dia mencubit lengan Siti membuatkan Siti menjerit.

"Ok dah stop berhenti.Aku surrender" kata Siti dengan tawa yang masih bersisa.

"Padan muka.Terkejutkan aku lagi"balas Alisya sambil menjelirkan lidah

"Bukan selalu pun.Aku tengok kau termenung je.Tu yang aku kacau.Apsal kau termenung tadi? Macam ada masalah besar je.Story la dengan aku"

"Tak ada apa lah.Tak ada benda yang nak diceritakan"

"Jangan nak mentipu ok.Baik cerita kalau tak aku merajuk"

"Yela-yela aku cerita.Kau ni macam budak-budak nak merajuk" kata Alisya.Dia menceritakan perkara yang berlaku di perpustakaan tadi kepada Siti.Siti hanya mendengar tanpa menyampuk.Hanya apabila Alisya selesai bercerita barulah Siti bersuara.

"Sebenarnya kan apa perasaan kau pada Aliff" tanya Siti

"Entah la.Aku rasa aku dah anggap dia lebih pada kawan.Bila bersama dia hati aku ni dup dap dup dap.Apakah itu?"tanya Alisya kembali.

"Sah kau dah jatuh cinta.Ecece.Sekarang aku nak tanya.Apa pula hubungan kau dengan Zairi.Jujur kali ni.Jangan nak mengelat lagi"kata Siti.

"Zairi tu sebenarnya...."

****

"Sya meh turun bawah jap" jerit Puan Zaimah.

"Kejap mak.Bagi Sya 10 minit" kata Alisya sambil menutup laptop kesayangannya itu.Dia kemudian memandang ke cermin bagi membetulkan penampilannya lalu berjalan turun.Di pertengahan tangga,dia terdengar suara seperti orang sedang berbual.Mak Senah yang kebetulan lalu dipanggilnya.

"Mak Senah sini jap" panggil Alisya.Mak Senah mara ke hadapan.

"Ada apa?"

"Ada tetamu ke?"

"A'ah kawan mama kamu.Yang kamu pakai macam ni kenapa?"

"Err mana saya tahu.kejap saya naik atas tukar baju" kata Alisya lalu berlari masuk ke bilik untuk menukar baju dan memakai tudung.Setelah berpuas hati dengan penampilannya Alisya turun ke bawah lalu menyelinap masuk ke dapur.Dia lihat ibunya sedang memotong agar-agar.

"Siapa kat luar tu mama?"tanya Alisya sambil mengambil sepotong agar-agar lalu dimasukkan ke mulutnya

"Kawan mama.Hish budak ni.Tak sopan.Ada ke ambil macam tu je.Nah amik ni.Tolong mama bawa ke depan.Mama nak bawa air ni."kata Puan Zaimah sambil mengangkat dulang yang sudah siap diletakkan teko kopi dan cawan.Alisya berjalan perlahan-lahan di belakang Puan Zaimah.Dia lihat di hadapannya terdapat sepasang suami isteri sedang berbual dengan ayahnya.Di sebelah itu terdapat seorang pemuda sedang asyik bermain dengan telefon bimbitnya dan seorang remaja perempuan yang sedang buat muka boring.

"Amboi rancaknya berborak Ina.Apa yang dibincangkan tu" tanya Puan Zaimah kepada rakannya Zalina.Dia kemudiannya meletakkan teko air dan cawan di atas meja.Alisya turut meletakkan pinggan agar-agar dan kuih yang disediakan oleh ibunya

"Tak ada apa yang penting pun Mah.Saja je kitorang ni borak kosong.Eh tu ke Alisya? Wah! dah besar kan dia sekarang" kata Puan Zalina.Alisya memandang ke arah Puan Zalina dan menghulurkan tangannya untuk bersalaman.Dia kemudian bersalaman dengan remaja perempuan di sebelahnya itu.

"Ini la dia Alisya.Dulu kau datang dia kecik je lagi.Alisya ni la kawan mama.Auntie Zalina.Yang sebelah tu Uncle Syam.Hah tu anak diorang.Zairi dan Zamira"kata Puan Zaimah.Alisya hanya tersenyum.

"Ala korang berborak la.Bukan orang asing pun.Korang ni sebenarnya kira macam adik beradik la juga"kata Puan Zalina.'Adik beradik?Sejak zaman bila tah?'kata Alisya dalam hati.

"Yup.Korang memang adik beradik.Adik beradik sesusuan.Dulu time mama lahirkan Alisya,badan mama lemah sangat sampai tak boleh nak bagi susu dekat Sya.Nasib ade Auntie Zalina ni kalau tak mesti Sya mati kelaparan.Time tu Zairi baru dua bulan rasanya kan?"cerita Puan Zaimah.'Ouh adik beradik.Bestnya ada adik dengan abang sekali gus'

"Umi kiranya Alisya ni adik abang juga la? Haish dah lah ada adik manja tak bertempat ni nak tambah sorang lagi? Kesian abang macam ni.Tak larat den nak melayannya" gurau Zairi.Semua yang berada di situ tertawa.

"Hmm..Sya rasa kan sya macam penah nampak je abang.Tapi dimana ya?"tanya Alisya sambil memikirkan sesuatu.Mereka bertiga baru selesai menikmati makan malam dan sedang bersantai di luar.Meninggalkan ibu bapa mereka yang masih rancak berborak di ruang makan.

"Ala abang kan satu kolej dengan Sya.Mesti la Sya penah nampak abang.Abang kan jejaka paling hot kat kolej tu"kata Zairi dengan riaknya.

"Eeei perasannya abang ni.Kak Sya jangan layan abang Airi ni.Dia tu kalau perasan memang no 1 la" Kata Mira sambil mencebikkan bibir.

"Eh betul apa.Mira jelez la tu dengan abang.Ala Sya tak kan Sya tak ingat sapa yang nak langgar Sya aritu"

"Ouh abang ke yang tu? Ish abang bawa kereta laju terlebih.Kalau Sya kena langgar kan susah.Kurang sorang adik abang" Kata Alisya

"Tak pe nanti adik abang tambah la.Kalau Mira kahwin nanti abang boleh dapat adik lain.Lelaki lagi tu.Tunggu la 2 3 bulan lagi mesti dapatnya abang adik lain.Mira ni tak lama je lagi?"

"Iya ke Mira? Wah! hebat.Tak sabarnya Kak Sya nak makan nasi minyak."

"Kak Sya dengar la cakap abang tu.Suka kenakan Mira.Tak suka la" Kata Mira sambil mencebikkan bibir mengundang tawa Zairi dan Alisya

****

"Ouh macam tu ceritanya.Jadi kiranya kau dengan Alisya ni pangkat adik dengan abang la"tanya Aliff selepas Zairi selesai bercerita.Aliff dan Zairi merupakan kawan sebilik.

"Yup.Sya tu ada aku.Kalau aku pegang dia tak dosa la.Sebab kitorang ni adik beradik sesusuan"terang Zairi

"Ciss penat je aku cemburu.Kau bukannya nak bagitau awal-awal"marah Aliff

"Dah kau tak tanya.Lagi pun mana aku tahu kau suka dekat Sya.Patut la sejak kebelakangan ni kau dingin je dengan aku.Cemburu rupanya"gelak Zairi

"Kau tak baik gelakkan aku.Eh boleh tak kau tolong aku sikit?"tanya Aliff meminta pertolongan

"Tolong ape?"pantas Zairi bertanya.Aliff berbisik sesuatu ke telinga Zairi.Zairi mengangguk-anggukkan kepalanya.Dia kemudian mengangkat ibu jarinya tanda bersetuju.Aliff tersenyum.

****

"Abang nak bawa Sya pegi mana ni? Bagitahu la"tanya Alisya.Dari tadi soalan yang sama keluar dari mulutnya namun tidak di endahkan oleh Zairi.Pada mulanya ketika Zairi mengajaknya keluar dia tidak mahu ikut dengan alasan sudah malam.Namun didesak oleh Siti dan Mira yang kebetulan berada di rumahnya.Akhirnya dengan berat hati dia mengikut.Alisya memandang ke arah sebuah restoren apabila kereta diberhentikan.Kosong.Tak ada pelanggan.Alisya memandang hairan ke arah Zairi.Zairi buat muka selamba.

"Jom"kata Zairi lalu keluar daripada kereta.Alisya turut melangkah keluar.Dia mengikut langkah Zairi ke restoren yang agak mewah tapi tidak mempunyai pelanggan itu.Di pintu masuk,terdapat 4 orang pelayan menyambut mereka.Mereka semua tersenyum sambil memandang ke arah Alisya.Salah seorangnya membawa mereka ke sebuah meja yang dihiasi dengan kuntuman bunga.Alisya duduk di kerusi itu.

"Sya tunggu sini kejap.Abang nak ke toilet jap"kata Zairi lalu berlalu pergi.Alisya memandang sekeliling.Tak ada orang.Perasaan takut mula menguasai.Tiba-tiba lampu terpadam.Keadaan gelap gelita.Satu cahaya memancar ke satu sudut.Alisya memandang ke arah cahaya itu.Dia lihat seorang pemuda sedang memegang mic.Dia cuba mengecam wajah pemuda itu.Aliff.Aliff memandang ke arah Alisya dan suaranya mula kedengaran.

Tak pernah aku jauh darimu
Meninggalkan cinta kita
Tak pernah aku meluka hatimu
Perasaan dan jiwamu
Segalanya telah ku serah
Hanya engkau terindah

Hanya kerna kau yang cukup indah
Untuk dimiliki dan untuk dicintai
Ku tahu kau mahu ada di hati
Untuk didampingi untuk disayangi

Tiada yang lain selain dirimu
Kekal tinggi di hatiku
Tiada pengganti yang mampu ku cari
Yang secantik diri kamu
Cinta ini untuk dirimu
Rasa ini untukmu

Aliff melangkah perlahan ke arah Alisya yang sedang tergamam.Dia memegang bunga ditangan.Dia memberhentikan langkahnya di hadapan Alisya.


Hanya kerna kau yang cukup indah
Untuk dimiliki dan untuk dicintai...

Aliff memandang lama muka Alisya sambil tersenyum.Dia kemudian melutut di hadapan Alisya lalu menghulurkan bunga

"Will you be my girl?" tanya Aliff penuh mengharap.Alisya tergamam.Tidak tahu apa yang patut di jawabnya

"Say yes! Kak Sya say yes!!" jerit Mira dari belakang.ALisya terkejut.Dia berpusing ke belakang.Dia lihat seluruh ahli keluarganya termasuk keluarga Zairi berada di belakang.Dia berpaling semula memandang muka Aliff.

"And your answer..?"tanya Aliff.

"NO!!" kata Alisya.Semua yang berada di siti tergamam

"But why?"tanya Aliff kecewa.

"Couple haram" kata ALisya sambil tersenyum.Aliff turut tersenyum

"Ok then.Saya tukar.Will you marry me?" tanya Aliff sambil menghulurkan cincin yang diambil dari poket seluarnya.

"Are you serious? Cepatnya awak ubah fikiran.Siap ada cincin bagai and sejak bila awak cintakan saya ni?"tanya Alisya pelik

"Saya tahu.Thanks to Siti sebab bagitau saya yang awak tak suka couple-couple ni.Saya mula suka kat awak sejak melihat awak berbual dengan Siti selepas awak hampir dilanggar Zairi tu.Awak cukup indah masa tu.Macam bidadari.Sejak tu saya mula mendekati awak"terang Aliff.Alisya tergamam.Tak sangka.

"So your answer please." Aliff mula tidak sabar.ALisya memandang ke arah familynya.Mereka semua mengangguk sambil mengangkat ibu jari tanda setuju.

"Yes" kata Alisya sambil tersenyum.ALiff tersenyum lalu bangun dan memeluk Zairi.Tak kan la nak peluk Alisya pula.Haram.

****

5 tahun kemudian

"Mama tadikan kat sekolah,cikgu ejek adik.Adik tak suka cikgu tu mama" adu Azli kepada Alisya

"Cikgu ejek? Dia kata apa sayang?"tanya Alisya pelik.Tak kan la cikgu nak ejek budak kecil kot.

"Dia kata adik ni handsome.Jahat kan cikgu tu mama"kata Azli.Alisya yang mendengar tertawa.

"Laa..bagus la dia kata adik handsome.Anak mama ni kan memang handsome"kata Alisya dengan tawa yang masih bersisa.Dia menggosok-gosok kepala Azli.

"Mana ada la.Adik comel la.Papa cakap papa yang handsome.Adik comel and mama cantik.Papa cakap handsome tu untuk papa je.Papa cakap cikgu tu saja ejek adik"kata Azli.Alisya memandang ke arah suaminya.Aliff buat muka tak bersalah.

"Apa abang ni ajar budak kecil yang bukan-bukan.Ajaran sesat pula tu.Siap salahkan cikgu bagai.Apa la abang ni" kata Alisya sambil mencubit lengan ALiff.ALiff hanya tersengih.

"Betul apa.Abang memang handsome kan.Kalau tak mesti sayang tak kawin dengan abang"balas Aliff

"Ok enough.Nak muntah.Geli je dengar.Adik jom tolong mama buat kek" ajak Alisya sambil menarik tangan Azli

"Adik jom dok dengan papa.Kita tengok cerita Otromen.Budak laki mana boleh masak.Nanti jadi perempuan" usik Aliff.Azli berdiri statik di antara papa dan mamanya.Tidak tahu mahu mengikut yang mana.Dia akhirnya duduk di atas lantai dan mula menangis.ALisya memandang tajam ke arah Aliff

"Abang ni kenapa.Tengok adik da nangis.Jom sayang.Jangan layan papa ni.Mengada je lebih"pujuk ALisya lalu membawa Azli ke daput.Aliff tersengih.Dia mengikut langkah ALisya.

"Ala sayang.Sorry ok.Abang janji tak buat lagi.Ok adik jom papa pun nak tolong buat kek juga"kata Aliff.Azli tersengih memandang papanya

"Abang pun nak jadi perempuan jugak ke?"usik Alisya.Tawa Aliff mula kedengaran.Alisya tersenyum.Azli yang tidak tahu apa-apa hanya memandang hairan.Tiba-tiba lagu nyanyi Alif Satar kedengaran di corong radio.Cukup Indah.

"Eh lagu favourite mama la" jerit Azli.Alisya berpandangan dengan Aliff.Senyuman terukir di bibir masing-masing.Cukup indah.