Friday, October 24, 2008

Cinta beg putih(part 9)

Fazrina berjalan laju menuju ke kelasnya sambil mengepit buku teks Geografi.Sesekali dia mengerling ke arah jam tangannya.Dia sudah terlewat.Jam sudah menunjukkan pukul 1.20.Apabila sampai di tangga,Faz terus berlari memanjat tangga tiba-tiba dia terlanggar seseorang.Buku yang dikepitnya terpelanting.Faz jatuh terduduk di atas lantai.'Aduh sakitnya pinggang aku.sape la yang langgar aku ni takde otak ke?'desis Faz dalam hati.

"Oitt buta ke?? mata letak kat lutut ke?? suka hati mak bapak kau je langgar aku"marah Faz kepada orang yang melanggarnya itu.
"Err..sorry Faz saya tak sengaja..maaf ye"kata Hakimi dengan muke bersalahnya sambil menolong Fazrina bangun.
"Err..Hakimi..er sorry la..saya marah awak tadi..saya nak cepat ni..da lewat masuk kelas.sorry ek.bye.jumpa lagi"kata Faz sambil tergesa-gesa bangun dan berlari menuju ke kelasnya.

Di kelas 2 Lufektif..

'Tok..tok' Faz mengetuk pintu kelas perlahan-lahan sambil memberi salam.Dia mengintai ke dalam kelas.'fuhh selamat..cikgu tak masuk lagi'.Faz berjalan menuju ke mejanya.Tiba-tiba..

"Fazrina!! kenapa kamu lewat.Main masuk macam tu je,tak hormat kat saya langsung"satu suara menegur Faz.Faz sudah cemas.'alamak...ada cikgu ke tadi? asal aku tak nampak? mampus la aku!!'

"Err...sorry cikgu.Saya tak perasan cikgu ada tadi.Saya mintak maaf sebab lewat.Sebenarnya kereta ayah saya rosak.Tu yang lambat sampai"terang Faz kepada suara itu.Tiba-tiba satu kelas ketawa.Faz bingung asal diorang ketawa pulak? Aku ade buat lawak ke tadi?Faz memandang tubuhnya atas ke bawah.ok.Semua lengkap.Kenapa diorang gelak pulak ni?.Oh ye aku tak pandang cikgu tu time jawab.Faz perlahan-lahan berpusing.Dia melihat 'cikgu' di hadapannya itu.

"Ciss..setan kau Daz.Kau kenakan aku!! memalukan je kau ni.tak nak kawan"kata Faz sambil duduk di tempatnya.Sebelah Puteri.Dia menjeling ke arah kawan-kawannya yang masih belum berhenti ketawa.

"Ala rilex ar Faz.Gurau2 aja.Kau ni cepat majuk la.kang Hakimi nampak kurang lak hantaran kawin"kata Daz sambil tergelak-gelak.
"Yela Faz.Sekali sekala buat camtu.best gak.tak de la boring sangat"kata Puteri pula.
"Yela2.korang wat aku camni.Tak nak la cite sal kejadian kat tangga tadi"kata Faz.
"Kejadian kat tangga?? kenapa wei?? cite la..aku nak tau ni"tanya Daz
"Tak nak cite.Sape suruh kau kenakan aku tadi.Daz2!!oitt mane kau nak pegi tu.DAZ!!"jerit Faz
"Fazrina kamu tak reti nak hormatkan saya ke? Saya baru je masuk kamu da menjerit.Tak reti nak hormat guru ke?"
"Yela Daz.Kau jadi la cikgu tu.Bagi nasihat plak"kata Faz tanpa memandang ke arah gurunya itu
Satu kelas ketawa melihat reaksi Fazrina itu.'Kenapa lak ni?? Aku ade wat salah ape plak ni?'Faz mengangkat mukanya dan memandang ke arah hadapan.'alamak cikgu Fida.mati aku'

"Err..sorry teacher.saya ingatkan Daz main-mainkan saya lagi.sorry ek teacher"kata Faz sambil meminta maaf.
"Hmm..ok kali ni saya maafkan.Ok class.please take out your text book and turn to page 45.Today we learn about collective nouns."arah Cikgu Fida.Faz mengeluarkan buku teksnya dan membuka muka surat 45.Fikirannya melayang mengingatkan kejadian di tangga tadi.
"Fazrina!! kamu ada masalah ke?? kalo takde sila buat latihan yang saya suruh buat tu.Jangan nak berangan pula"kata Cikgu Fida.
'Latihan?? latihan ape pulak ni?? Faz memandang ke arah Puteri di sebelahnya.Puteri menunjukkan latihan yang perlu dibuat.'Aduss teacher ni kacau betul la orang baru nak fikir fasal Hakimi menganggu betul'desis Faz dalam hati.Dia membuka buku latihannya dan mula membuat kerjanya itu.

Waktu rehat..

Kringg!! loceng berbunyi menandakan waktu rehat pelajar tingkatan dua.

"Ok class.i want you to pass up your exercise book to Catherine.Catherine awak tolong letakkan atas meja saya ok??"arah Cikgu Fida."Aiman"
"Stand up class.Thank you teacher"kata Aiman diikuti pelajar lain.Cikgu Fida mengangguk dan berjalan ke bilik guru.
"Kay,aku ngan Faz nak teman kau hantar buku kat buku kat bilik guru boleh??"tanya Daz
"Oitt pehal aku kena ikut gak?? Tak nak la.Aku tau la kau nak pegi tengok cikgu cicak tu.Aku nak pegi kantin la.lapar."kata Faz tidak setuju.
"Arghh! takde2..ko kena ikut aku gak.Ini arahan."kata Daz
"Da2.ok jom kita semua g bilik guru.cam budak2 la korang ni"kata Kay
"Err..korang pegi la dulu.Kita ngan Atieqah nak g surau.Solat."kata Liza
"Wei aku nak g solat gak.bye"kata Faz
"Wei Faz jangan nak mengada.Aku tau 'best friend' ko da 3 hari datang melawat ko.Jangan nak tipu.da2 jom2 sian Kay kena bawak buku sensorang.da la berat."kata Daz.
"Yela2.Jom Puteri kita jalan dulu."kata Faz sambil menarik tangan Puteri.

No comments: